• Marthos
    *****

    Schulhoffova celovečerní prvotina coby předzvěst zlaté éry českého krimi zlatých šedesátých. Strach zatím jen opatrně a jakoby náhodou zkouší polapit diváka, ale díky atmosféře se mu tento nesnadný úkol jeví podstatně lehčeji, než jiným soudobým filmům podobného žánru. Implementace ideologického rozporu zůstala někde na pozadí celého příběhu, mnohem výraznější prostor ve filmu získávají charaktery jednotlivých protagonistů a především skvěle sestavená dvojice vyšetřovatelů v podání milimetrově přesného Hrušínského a charismatického Brzobohatého. Fotogenická práce s kamerou, jasný kontrast černobílého materiálu, intonace hudebního rozčilení. Nepodceňovat strach se vyplatí. V životě i ve filmu.(26.12.2013)

  • Zazie
    ****

    Poprvé jsem tuhle detektivku viděla v televizi, když mi bylo asi 10 let, a nebyl to dobrý nápad. Ještě několik nocí potom jsem nespala. Ne že by tu byly nějak extra děsivé scény, spíš taková podprahová hrůza. Zavedou svědka do místnosti a on při pohledu na obyčejný kus nábytku omdlí. V deseti letech to stačí. Pak jsem se tomuto filmu dlouho vyhýbala. Pustila jsem si ho nedávno, abych zjistila, jak na mě bude po letech působit. A byla jsem mile překvapená. Když se odmyslí nánosy v té době všudypřítomného ideového balastu, zůstává velmi slušná detektivka s dobře vybudovaným příběhem.(24.1.2008)

  • Willy Kufalt
    *****

    (2x) Krimi klasika zlatých šedesátých, s osobitou atmosférou táhnoucí celým filmem. Knižní styl Eduarda Fikera mi vyhovuje, stejně jako v případě thrilleru Na kolejích čeká vrah se převedení jeho "detektivní fantasie" na filmové plátno velice povedlo. Petr Schulhoff možná v roce 1963 ani netušil, jaký vzdělávací film z hlediska zachycení spousty originálních a dobových kriminalistických metod nabídl, nejvíce mě zaujalo hledání zakopané mrtvoly na základě pachu pomocí nasávací pumpičky :o). V úvodě, kdy se docela akčním způsobem a poměrně dlouhými sekvencemi bez jediného slova seznamujeme s člověkem, jenž byl chvíli na to zavražděn, netušíme, jaký velice zložitý případ, do kterého vstoupili i nevyřízené účty z dob válečné okupace, se začne pomalu rozplétat. Rozhodně bylo na co koukat od první minuty, včetně ztvárnění kriminalistické dvojky v podání Rudolfa Hrušínského a Radoslava Brzobohatého − ti dva byli vzájemně tak naprosto odlišní, až jim to kontrastně spolu docela ladilo :-). (90%)(28.4.2018)

  • Šandík
    ****

    "Strach" je detektivka natočená stejně skvěle jako obě mladší pokračování, jen ten ideologický nános je, naštěstí pouze v závěru, citelně větší. Ještě na počátku šedesátých let bylo evidentně hodně složité natočit "normální" detektivku, takže tvůrci chtě nechtě museli sáhnout k látce "ideologicky nezávadné". Nutno říci, že se jim podařilo tuhle "propagandistickou úlitbu moci" maximálně potlačit. Dokonce jsem nevšiml ani toho, že by se ve filmu někdo nějak zvlášť moc oslovoval oním oblíbeným "soudruhu", natožpak oním "okřídleným" "čest práci". Naopak. Maximálně syrová detektivka s výbornou kamerou, geniální režií i střihem a znamenitými hereckými výkony, to všechno navzdory poměrně slabé knižní předloze. Na to, že je to Schulhoffova téměř prvotina zcela neuvěřitelný výkon. Výkon o to překvapivější, že ten samý Schulhoff kromě tří skvělých detektivek natočil taky řadu vcelku průměrných a dneska i dokonale vyčpělých komedií, několik povedených satyr a to je asi tak všechno. Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: Rosalinda, hans500, Zazie, Tosim(1.8.2011)

  • dobytek
    ***

    Jedna z řady detektivek s Rudolfem Hrušínskym alias majorem Kalašem. Film jsem už viděl několikrát, ale hodnotim až teď, protože mi všechny ty příběhy s majorem Kalašem nějak splývaj dohromady. Teda snad kromě filmu Na kolejích čeká vrah, kde hrál majora Kalaše Jiří Sovák. Pokud máte rádi starý český detektivky, tak timhle filmem nic nezkazíte. Zápletka spíš průměr, naopak nadprůměrný herecký výkony snad všech herců od Hrušínskýho a Brzobohatýho až po mladýho Ladislava Potměšila, kterýho jsem skoro nepoznal. Lepší 3 hvězdičky.(1.8.2011)

  • - Natáčelo se v Praze a Novém Kníně. [Zdroj: Filmovamista.cz] (rakovnik)

  • - Roli Helgy Čočkové předabovala Jiřina Bohdalová. (offlineman)

  • - Román Eduarda Fikera Kilometr devatenáct poprvé vyšel v roce 1960. (NinadeL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace